Versenyszabályzat

 2012.04.30. 19:59



Általános rendelkezések

1.§

Jelen szabályzat hatálya a roncsderbi bajnoki futamaira, a versenyzõkre, a versenyek lebonyolítóira és a rendezõkre terjed ki.

2.§

(1) A bajnoki évad május 1-tõl szeptember 30-ig tart. A bajnoki futamok idõbeosztását a rendezõ szervek egyeztetik és az így elkészült versenykiírást minden év március 31-ig megküldik a regisztrált versenyzõknek.

(2) A versenykiírás tartalmazza a versenynaptárt, az elõzõ évi eredmények alapján kiosztott rajtszámokat és egyéb fontos tudnivalókat.

3.§

A versenyzõk a bajnoki futamokon a versenykiírásban foglaltak szerint vehetnek részt. Bajnoki futam elmaradása esetén az errõl szóló értesítés hiánya miatti költségeket a vétkes rendezõk viselik.

4.§

Versenypálya

(1) A versenypálya

minõsége: szilárd burkolat nélkül, laza esetleg kötöttebb föld, természetes és mesterséges emelkedõkkel (vizesárok, sziklás, erõsen köves talaj nem lehet) lehetõleg talajegyenetlenségek nélkül.

méretei: A pálya hossza minimum 500, maximum 1.000 méter között lehet. A pálya autózható szélességének 10 - 15 méter között kell lennie.

(2) A pálya megfelelõ portalanításáról, talajegyengetésérõl a verseny elõtt és a verseny alatt a rendezõknek gondoskodni kell. Ennek hiányában a verseny nem indítható. A rajtvonal és az elsõ kanyar között minimum 50 méter szûkülõ egyenesnek kell lenni.

(3) A cél helyét, vagy a pályán való közlekedés irányát úgy kell kijelölni, hogy a célvona-lon történõ áthaladás után közvetlenül ne lehessen a depóba hajtani, hanem csak minimum 50 méteres szakasz megtétele után.

(4) A pályát úgy kell kijelölni, hogy az a versenyzõk számára jól látható legyen, ugyanak- kor a nézõk megfelelõ védelmét is biztosítsa. Jelölésére elsõsorban gépjármû külsõ gumit, vagy szalagkorlátot lehet használni. Az így kijelölt pálya mellett minimum 10 m-re kell kijelölni a védõsávot. A pályának az átlagostól veszélyesebb szakaszain (kanyar, bukkanó, .. stb.) a védõtávolság minimum 15 méter. E szabályok alól kivétel az olyan pályakialakítás ahol a nézõk a pálya szintjétõl legalább 2 m-el magasabban helyezkednek el. Ebben az esetben a védõtávolság a fent .leírtaknál kevesebb is lehet. A védõsáv határát a pálya nézõk által látogatott részén dróthálóval kell lezárni ! Egyéb részeken a mûanyag szalaggal történõ lezárás is megfelelõ. A védõsávban a rendezõkön, pályabírókon kívül más nem tartózkodhat.

(5) A mûszaki és adminisztratív gépátvételre a depó területén, vagy annak közvetlen közelében kell megfelelõ helyet biztosítani. Ez lehetõleg fedett legyen, rendelkezzen egy, a versenyautók vizsgálatára alkalmas, trailerrel, vagy az autó felemelésére alkalmas emelõvel. A depó felszereléséhez a rendezõknek még biztosítani kell tûzoltó készüléket, vizet, fáradt olaj, olajos hulladék tárolására alkalmas edényt, szeméttárolókat.

(6) A pályán minden ellenõrzõpontra egy pályabírót és minimum két rendezõt kell állítani. Az ellenõrzõpontot úgy kell kialakítani, hogy az alkalmas legyen az ott lévõk testi épségének megóvására, ugyanakkor biztosítsa az adott pályaszakasz beláthatóságát. A rendezõknek minden ellenõrzõponthoz 1 db. tûzoltó készüléket kell elhelyezni.

Versenyautó

5.§


A bajnoki futamokon kizárólag olyan versenyautóval lehet részt venni, melynek felismerhetõ és azonosítható típusú karosszériája van és megtartotta az önhordó kocsiszekrény jellegét.


A versenyautón kötelezõen elvégzendõ átalakítások az alábbiakat:
- az autóból valamennyi üvegrészt el kell távolítani;
-a veszélyes karosszéria részeket (kilincs, díszlécek, napellenzõ, ..stb.) le kell szerelni;
-az autóban csak a vezetõülés maradhat, melyen nyaktámasztónak kell lenni;
-az autó elsõ szélvédõ nyílását, valamint a vezetõ felõli ajtónál lévõ ablaknyílást (felfelé nyitható módon) max. 30 mm nyílásátmérõjû dróthálóval kell ellátni, amennyiben a vezetõülés középen van, úgy mindkét oldalon dróthálót kell felszerelni, a szélvédõn a dróthálón kívül más nem lehet,
minden ajtót rögzíteni kell (hegeszteni, csavarozni);
-az autóban bukókeretet kell szerelni, bukókeret anyaga min. 30 mm átmé-rõjü és legalább 2 mm falvastagságú acélcsõ, a bukókeretnek igazodnia kell a gépkocsi karosszériájának formájához, követnie kell a szélvédõnyílás keretét, nem lehet a tetõhöz rögzíteni, a csövek rögzítési helyeit közvetlenül a kocsipadlón alaplemezzel (min. 100x100x3 mm) kell meghegeszteni, bukókeretnek tartalmaznia kell egy, a kocsi hossztengelyére merõlegesen, az ülés mögött elhelyezett acélcsövet, mely a bukókeret egyik oldali alsó letámasztási pontjától a másik oldal tetõpontjáig ér, a bukókeret egyes elemei nem állhatnak darabokból
-minden éles szegélyt, bukócsövet az utastérben, valamint az ajtó- és szélvédõ-ablak szegélyeket a vezetõ felõli oldalon szivacsgumival ki kell párnázni;
- az autóban 1 db, négy ponton, vagy 2 db, három ponton rögzített, jó állapotú biz-tonsági övnek kell lennie;
-az olajbetöltõ nyílást úgy kell elzárni, hogy az olaj ütközés esetén semmiképpen ne folyhasson ki;
- az autónak az egész verseny alatt mûködõképes kormányszerkezettel, kézi- és lábfékkel kell rendelkeznie;
-az autó motorháztetejének mindig nyitható állapotban kell lenni, a motorház és a csomagtartó fedelét rögzíteni kell, ez történhet lánccal, hevederrel;
- az autónak belsõ visszapillantó tükörrel rendelkeznie kell;
- piros fényû féklámpa használata az autó hátulsó részén kötelezõ oly módon, hogy azt a követõ gépjármûvekbõl jól lehessen látni;
- az autó bal oldalára, kívülrõl, a tetõkarosszéria elem és az elsõ ajtó találkozásában árammegszakító kapcsolót kell felszerelni, mely belülrõl és kívülrõl is kapcsolható;
-a hûtõ üzemeléséhez szükséges csövek fémbõl, vagy magas nyomást is kibíró tömlõbõl készülhetnek és az utastérben textíliával vagy habgumival kell szigetelni azokat;

(3) A versenyautón a további mûszaki megoldások alkalmazása engedélyezett:


-a sárvédõk kivágása;
- a lökhárító teljes, vagy részleges eltávolítása;
- a hûtõ áthelyezése (utastérbe történõ áthelyezéskor a vezetõ felõl megfelelõen szigetelni kell !);
- akkumulátor áthelyezése, de csakis megfelelõen, csavarozással rögzítve és olyan szigetelõ borítással ellátva, ami megakadályozza, hogy az esetleg felborult autó ak-kumulátorából a sav kifollyon;
- az üzemanyagtartály áthelyezése az utastérbe csak tûzelzáró lemezzel engedélyezett, az üza. tartály és az akkumulátor között legalább 400 mm távolságnak kell lenni, az üza. tartályt tilos a padlólemezhez erõsíteni, amennyiben a kipufogócsõ az utastérben van attól min. 400 mm-re lehet az üza. tartály, valamint nem erõsíthetõk hozzá elektromos vezetékek;
- a hûtõ és motor védelmére max. 60 mm átmérõjû vascsõ használható, melynek a karosszéria szélességével kell megegyeznie, ennek legalább 10 mm-rel az elsõ védõfelszerelés mögött kell elhelyezkednie, a felsõ felerõsítési pontot a motortér végéig meg lehet hosszabbítani
- a motorfelfüggesztés megerõsítése csavarozással, drótozással;
- differenciálzár alkalmazása;
- az elsõ és a hátsó lökhárítót csövekkel meg lehet erõsíteni, a felszerelt csöveknek a jármû szélességénél mindkét oldalon 20-20 mm-el rövidebbnek kell lenniük. A csövek a lökhárítók magasságában szerelhetõ fel, a talajtól számított 300-500 mm-es magasságban és csak a kocsiszekrényen belül csatlakoztathatók;
- a karosszéria megerõsítésére 60 mm átmérõjû fémcsõ használható, a karosszérián belül, kívül, illetve a karosszériába építve, a belül épített csövezést burkolni kell (5.§ (1) g/), a kívül épített csövezésnek közvetlenül a karosszéria vonalvezetését kell követnie, az a karosszériától max. 70 mm-re állhat ki (2. sz. ábra);
- a versenyautó alvázának építése, megerõsítése, a motor teljesítményének növelése (akár több motor beépítésével is), a motor áthelyezése, erõátviteli berendezéseinek megváltoztatása, futómûvének megerõsítése (kivéve a "széria" géposztályban versenyzõ versenyautókat !),
- a versenyautón bármilyen reklámfelirat elhelyezése, mely nem sérti a sport- és az általános erkölcsi normákat.

(3) Nem megengedettek a versenyautókon a következõ mûszaki megoldások:


-ikerkerekek alkalmazása;
- hólánc felszerelése;
- szöges gumi alkalmazása;
- kipufogó eltávolítása;
- a karosszériától elálló tárgyak felerõsítése (vonóhorog, antenna ...), kivétel a rajtszámtartó lemez és az 5.§ (2) k/ pontban körülirt csövezés,
-"széria" géposztályban a hûtõ-, az üzemanyagtartály áthelyezésén kívül bármilyen átalakítás (az 5.§ (2) bek.-ben foglaltak kivételével),
- meghajtásra motorkerékpár motor beépítése,
- terepjáró gépkocsin 15"-t meghaladó kerékátmérõ használata, vagy merev elsõ híd beépítése,
- gázüzemû motor alkalmazása,

(4) A verseny alatt a versenyautóban pótalkatrészeket, szerszámokat, le nem rögzített tárgyakat a versenyzõ nem vihet magával.

(5) A versenyautónak rajtszámmal kell rendelkeznie. A rajtszámot az autó tetejéhez erõsített lemezen kell elhelyezni. Adott versenyévben a versenyzõ az elõzõ évi bajnokságban elért helyezésének megfelelõ rajtszámot automatikusan megkapja elsõ versenyén. Aki bajnoki pontot nem szerzett az a rajtszámot sorrendben kapja meg szintén az elsõ versenyén a mûszaki gépátvételt követõen. A rajtszámért térítési díjat kell fizetni.

A rajtszám kiosztások:

I. géposztály 1 - 24,


II. géposztály 50 - 99,


"széria" géposztály 25 - 49

(6) A versenyzõ számára a verseny alatt jó állapotban lévõ bukósisak használata kötelezõ, anélkül a versenypályára nem engedhetõ fel. Amennyiben a versenyzõ a verseny közben veszi le bukósisakját, az adott futamban elért eredményét meg kell semmisíteni.

(7) A versenyautó építésére vonatkozó elõírások megtartását a gépátvételnél szigorúan ellenõrizni kell. Ha megállapítható, hogy a versenyzõ ezeket az elõírásokat nem teljesítette, az adott versenyen nem indulhat. Ha a verseny közben kerül megállapításra, hogy a gépátvételt követõen a versenyzõ meg nem engedett változtatásokat hajt végre az autón, õt a versenybõl a futam végén ki kell zárni.

6.§

Nem indulhat bajnoki futamokon a versenyautó, ha az 5.§-ban foglalt feltételeknek nem felel meg,

Géposztályok

7.§


A bajnokság három géposztályban folyik. Ezek:


I. géposztály,
II. géposztály,
"széria" géposztály


Az I. géposztályban indulhat a versenyautó, ha


motorjának lökettérfogata meghaladja az 1600 cm3-t,
átalakítása jelen szabályoknak megfelelõen történt,

A II. géposztályban indulhat a versenyautó, ha


motorjának lökettérfogata nem haladja meg az 1600 cm3-t,
átalakítása jelen szabályoknak megfelelõen történt,


A "széria" géposztályban indulhat a versenyautó, ha


motorjának lökettérfogata nem haladja meg az 1600 cm3-t,
átalakítása jelen szabályoknak megfelelõen történt,


Jelen szabályzat szerint "széria" gépkocsin azt a gépkocsit kell érteni, mely


vonatkozó katalógus szerint "utcai" autóként került eredetileg gyártásra,


kizárólag az 5.§ -ban foglaltak szerint került átalakításra.

A fentieken túlmenõen semmiféle átalakítás nem megengedett.

8.§

Versenyzõ

(1) Bajnoki futamon az a 18. életévét betöltött versenyzõ indulhat aki


-jelen szabályzat elõírásait megismerte,
-versenyautója a mûszaki gépátvételen megfelelt,
-a versenyen való indulással kapcsolatos kötelezettségeit teljesítette
-versenyzésre alkalmas állapotban van.

(2) A 18. életévét be nem töltött versenyzõ (min. 16 év) csak szülõi engedély és felelõsség átvállalása mellett (írásbeli) versenyezhet.

(3) A versenyzõ a versenyen saját felelõsségére, egészségesen, alkohol-, és ajzószer mentes állapotban vehet részt. A verseny rendezõjének joga, hogy errõl meggyõzõdjön. Amennyiben bizonyíthatóan a fenti feltétel nem állnak fent, vagy a versenyzõ a vonatkozó vizsgálatnak nem veti alá magát, õt a versenybõl ki kell zárni.


Minden versenyzõnek kötelessége és egyben saját érdeke, hogy a versenyeken a versenyszabályok maradéktalan betartásával, a sportszerûség szellemében vegyen részt.

Verseny szakszemélyzete

9.§

(1) A versenyen közremûködõ szakszemélyzet:


-vezetõbíró;
-pályabírók;
-mûszaki gépátvevõ,

(2) Az (1) bekezdésben szereplõk versenyen csak akkor közremûködhetnek, ha jelen szabályzatból minõsítõ vizsgát tettek.

10.§


A vezetõbíró feladata:

a) a gépátvételt, nevezéseket követõen, azok alapján megállapítja a versenybe szabályszerûen benevezett versenyzõk listáját;

b) a versenyzõk részére technikai értekezletet tart, melyen felhívja figyelmüket az a-dott verseny legfontosabb sajátosságaira, a lebonyolítás módjára,

c) elrendeli az szabadedzés megkezdését, befejezését;

d) megállapítja az idõmérõ futamok indulási sorrendjét, módját a futamok idõeredményei alapján megállapítja a géposztályokon belül az autók rajtsorrendjét;

e) indítja és leinti a futamokat;


az alábbi esetekben verseny közben a futamot leállítja
-ha a versenypályán baleset- vagy ennek közvetlen veszélye áll fenn,
-ha versenypálya állapota oly mértékben megromlott, hogy az a versenyzõk testi épségét veszélyezteti,
-ha a versenypályára illetéktelen gépjármû, személy kerül,
-ha a verseny folytatását bármilyen ok olyan mértékben zavarja, hogy az a versenyzõk, vagy nézõk testi épségét veszélyezteti

(A futam leállításának módja a piros zászló betartása, ez alapján valamennyi pályabíró is köteles piros zászlaját betartani.)


újraindítja a futamot, ha az
f) pontban körülirt "akadályok" elhárultak,


a mûszaki gépátvevõ jelzése alapján intézkedik a versenyközbeni, az elõírásoknak meg nem felelõ mûszaki állapotú autó kizárásáról a futam végén;

i) dönt a szabálytalankodó versenyzõ büntetésérõl;

j) irányítja a pályabírókat, számukra utasítást ad a verseny (edzések, idõmérõ futamok, versenyfutamok) lebonyolításával kapcsolatosan;

k) bemutatja a +2, +1 körös táblákat;

l) kizárólagosan engedélyezi a verseny ideje alatt a pályára való bemenetelt a mentõk, tûzoltók, autómentõk részére.

(2)A pályabíró:


A pályabíró az adott versenyen, meghatározott ponton felállított, a verseny szabályszerûségéért, sportszerûségéért felelõs személy, feladatát sárga és piros színû zászlók felhasználásával látja el. Feladatai:

a) végrehajtja a vezetõbíró utasításait;
b) az edzések, idõelõfutamok és versenyfutamok ideje alatt a versenypálya számára kijelölt pontján tartózkodik;
c) felel a versenypálya számára kijelölt szakaszának rendjéért;
d) a pályaszakaszon történtekrõl a vezetõbírót indokolt esetben tájékoztatja (olyan eseményekrõl, melyek a versenypálya biztonságos autózását a legkisebb mértékben is akadályozzák, vagy akadályozhatják);
e) a sárga és piros zászló szabályszerû használatával informálja a versenyzõket.

a sárga zászló folyamatos vízszintes betartása azt jelenti, hogy a versenyzõnek az autósebességét csökkenteni kell, mivel a pálya adott szakaszán akadályra, veszélyre kell számtani (4. sz. ábra);


a sárga zászló lengetése azt jelenti, hogy a versenyzõ a versenyautója sebességét minimálisra kell, hogy csökkentse, mert várhatóan meg kell állnia, a jelzés esetén elõzni TILOS ! (3. sz. ábra)


a piros zászló folyamatos betartása azt jelenti, hogy a versenyzõnek azonnal meg kell állnia, továbbhaladni, elõzni SZIGORÚAN TILOS, a függõlegesen betartott zászló visszavétele a versenyzõ számára azt jelenti, hogy a pályán újraindulhat, ( 5. sz. ábra )


A pályabíró a zászlójelzéseket úgy használja, hogy a versenypálya adott szakaszát követõ pályaszakaszon észlelt eseményekrõl "informálja" a versenyzõket.

f) baleset, mûszaki akadály, tûzeset esetén a rendezõk, kisegítõk bevonásával gondoskodik a szükséges segítségrõl;

g) a futamok alatt (edzõ, idõmérõ, verseny) felállítási helyét semmilyen körülmények között nem hagyhatja el;

(3) A mûszaki gépátvevõ:

A gépátvevõ feladatát a depó kijelölt helyén végzi. A versenyzõk versenyautójukat kötelesek az adott versenynapon 10 óráig a kijelölt helyen átvizsgálásra bemutatni.

Feladatai:


-a gépátvétel elvégzése (ennek során szigorúan ellenõrizni kell, hogy a versenyautó építése megfelel e jelen szabályzat 5.§ -ában körülírtaknak);
-gondoskodik a nevezési lapok kitöltésérõl,
-folyamatosan gondoskodik a depó rendjérõl.
-a verseny ideje alatt folyamatosan figyelemmel kíséri a versenyautók mûszaki állapotát, amennyiben azt tapasztalja, hogy a versenyautót szabálytalan módon átalakítják, vagy -annyira megrongálódott, hogy versenyzésre alkalmatlan, azt a vezetõbírónak haladéktalanul jelzi;
-jelzi a vezetõbírónak, ha valamelyik versenyzõ 5, vagy 10 perces halasztást kér, annak egyidejû közlésével, hogy a halasztás megadását javasolja, vagy sem,
-gondoskodik arról, hogy az adott versenyfutamra csak szabályoknak megfelelõ versenyzõk, versenyautók álljanak ki a depóból,
-a versenyautók futam elõtti felsorakoztatásában segít a vezetõbírónak,
-a futam indításánál figyeli a kiugró versenyautókat, kiugrás esetén jelez a vezetõbírónak,
-gondoskodik a versenyfutamokat követõ motor teljesítmény ellenõrzésének szabályszerû elvégzésérõl,

11.§

Depó


A depóban betartandó kötelezõ elõírások:


a depóban a közlekedés max. sebessége 20 km/óra;
a depóban tilos az indokolatlan és zavaró hangokozás (túráztatás, stb.);
a depóban a versenyautókon és az azokat szállító gépjármûveken kívül más gépjármû nem tartózkodhat;
a depóban mindenki köteles a környezetre vigyázni (olaj, gázolaj, egyéb szennyezések, szemetelés TILOS !).
a depóban minden versenyzõ köteles sportszerûen viselkedni,
A depóban jól látható helyen, un. hirdetõtáblán a verseny ideje alatt folyamatosan informálni kell a versenyzõket.
A depóban elõirt magatartási szabályok betartása a versenyzõt kísérõkre is vonatkozik. A szabályok be nem tartása, sportszerûtlen viselkedésük esetén az érintett versenyzõ büntetendõ.
A depóban elõirt magatartási szabályok be nem tartása az érintett versenyzõ futamból ill. versenybõl történõ kizárását vonja maga után.

Verseny rendezõje

12.§


A verseny rendezõjének kiválasztására a versenyévadot megelõzõen kerül sor, figyelemmel a rendelkezésre álló feltételekre, a rendezés színvonalát garantáló biztosíté-kokra. Versenyt az rendezhet aki


elfogadja jelen szabályzatban leírtakat,
garanciát vállal a szabályzatban leírtak maradéktalan betartására,
bizonyíthatóan rendelkezik a verseny lebonyolításhoz szükséges tárgyi, személyi, anyagi feltételekkel,
a verseny rendezésére vonatkozó jogszabályi feltételekkel rendelkezik,
a rendezõk számára elõirt rendezõi díjat határidõre megfizeti.


A rendezõ feladatai különösen:


a versenypályát, annak környékét jelen szabályzatban foglaltaknak megfelelõen kialakítja,
a verseny lebonyolításához biztosít
megfelelõ számú kisegítõ személyzetet,
tüzoltó készülékeket, tûzoltáshoz értõ személyzetet,
orvosi ellátást,
a biztosítás megkötését lebonyolítót


A kisegítõ személyzet feladata:

a) a versenypályán keletkezett akadályok, felborult versenyautók elhárításában való közremûködés a pályabíró, illetve vezetõbíró engedélye alapján;
c) gondoskodni arról, hogy a versenypályán és a védõsávban arra illetéktelenek ne tartózkodjanak;
d) gondoskodni a verseny lebonyolításával összefüggésben a rend fenntartásáról.

A kisegítõ személyzet számára utasítást a versenypályán történtekkel összefüggésben a vezetõbíró, a pályabíró adhat, a rendezvény egész területén - kivéve a versenypályát - történtekkel összefüggésben pedig a fõrendezõ.

(4) A verseny lebonyolításával kapcsolatos minden felelõsség a rendezõt terheli.

Bajnokság lebonyolítása

13.§

(1) Az évi bajnokság 10 bajnoki futamból áll. Bajnoki futamra versenyzõként jelentkezni a verseny napján 10 óráig lehet. Valamennyi futamon a technikai értekezlet 10 órakor kezdõdik. A késõbb érkezõ versenyzõ az adott versenyen, függetlenül a késés okától, nem indulhat !

(2) Az adott versenyen indulni a nevezési lap kitöltésével lehet. A nevezési lap jelen szabályzat 1.sz. melléklete, tartalmazza:


a versenyzõ nevét, lakcímét, a versenyautó rajtszámát, teljesítményét, géposztályát, a versenyzõ nyilatkozatát arra vonatkozóan, hogy a versenyszabályzatot megismerte, a versenyen saját felelõsségére vesz részt, nagykorú, a v.autó megfelel a versenyszabályoknak, károkozás, illetve kárszenvedés esetén a rendezõkkel szemben semminemû kártérítési igénnyel nem lép fel, valamint azt, hogy a verseny ideje alatt nem áll alkohol, gyógyszer és egyéb ajzószer befolyásoltsága alatt, ifjúsági korú (16-18 év) versenyzõ esetén a szülõ, gondviselõ hozzájárulását is csatolni kell (8.§ /2/bek.);

b) a mûszaki gépátvevõnek az autó átvételére vonatkozó, aláírással ellátott záradékát;
c) az adott versenyre kötött biztosításról szóló biztosítói záradékot;
d) a vezetõbíró fentieket hitelesítõ aláírását.


Egy versenyzõ egy versenyen géposztályonként egy-egy versenyautóval nevezhet. Egy rajtszámmal egy versenyen csak ugyanaz az autó indulhat (pótautó nem indulhat !)


A versenyen induló versenyzõnek nevezési-, és biztosítási díjat kell fizetnie. A díjak összega a versenykiírásban kerül rögzítésre.


A biztosítási díj kizárólag harmadik személynek, külsõ tárgynak (nézõ, szakszemélyzet, parkoló szgk…) okozott kár átvállalását szolgálhatja.

14.§

(1) A bajnoki futam lebonyolításának idõrendjét jelen szabályzat 2.sz. melléklete tartalmazza.
(2) Azok a versenyzõk, akiknek a nevezését a vezetõbíró elfogadja, a kijelölt idõben szabadedzésen vehetnek részt. A szabadedzés idõtartama 10 perc. A szabadedzés kijelölt idõpontjától eltérés nem engedélyezhetõ.
(3) Az autók a rajtsorrend megállapítása céljából egy kör idõmérõt teljesítenek. Az idõmérõ rajtsorrendjét számítógépes sorsolással kell megállapítani. Az idõmérõn a versenyautók egyenként vesznek részt. Az idõmérõ indítása állórajttal, sárga színû zászlóval történik. A versenyzõ autójának meghibásodása esetén az idõmérõn való induláskor egy alkalommal max.10 perces halasztást kérhet. A halasztást a mûszaki gépátvevõ engedélyezi.


Az a versenyzõ, aki bármilyen ok miatt az idõmérõn nem vesz részt, csak géposztálya utolsó sorából indulhat.
Az idõmérõt mûszaki vagy egyéb okok miatt megismételni nem lehet !


Az idõmérõn elért eredmények alapján a vezetõbíró megállapítja a géposztályokon belüli rajtsorrendet. Az így megállapított rajtsorrend szerint vesznek részt az autók a három versenyfutamban. Az eredeti rajtsorrenden az egy-egy versenyfutamban elért eredmény nem változtat. A rajtsorrenden változtatni csak kizárólag olyan módon lehet, ha a versenyzõ az utolsó sorból kíván indulni.


A géposztályonként az idõmérõn 25 - 25 legjobb idõt elért versenyautó indulhat. Amennyiben az induló autók száma az elsõ futamban a hatot nem éri el, az adott géposztály versenyét nem lehet megrendezni.

15.§


A verseny valamennyi géposztálya 3-3 futamot tesz. Egy futam 10 kör.


Amennyiben a futamot 10.§ (1) g./ pontjában jelzett okok valamelyike miatt le kell állítani és a teljesített körök száma a 6 -ot elérte, a futam eredményét ez alapján kell megállapítani, amennyiben a teljesített körök száma ettõl kevesebb a futamot meg kell ismételni.


A futamok indítása piros és sárga színû zászlók együttes alkalmazásával (6.sz. ábra) történik. Az indítás a vezetõbíró feladata.


A versenyzõ a futam indítását megelõzõen egy alkalommal 5 perc halasztást kérhet, amit a vezetõbíró engedélyez a mûszaki gépátvevõ javaslata alapján. Egy futamnál max. 3 versenyzõ részére engedélyezhetõ halasztás a bejelentés sorrendjére figyelemmel. A halasztást az 2.sz. mellékletben szereplõ idõbeosztás alapján lehet kérni ill. engedélyezni.


A futam indításakor kiugrás esetén a startot meg kell ismételni és a kiugró versenyautót az utolsó sorba kell sorolni. Ez csak az adott futamra érvényes. Amennyiben adott versenyen ugyanaz a versenyautó két futam indításakor is kiugrik, azt az adott versenybõl, eredménye egyidejû megsemmisítésével, ki kell zárni.


A versenyen a versenyzésbõl kiesett versenyautó rajthelyére másik versenyautót állítani nem lehet.

16.§

Magatartás a versenypályán


A versenyzõ kötelessége a versenypályán a vezetõbíró és a pályabírók zászlójelzéseit maradéktalanul betartani.

(2) A versenyzõ a versenypályán jogosult:


a másik versenyautót, annak mindkét oldalán támadni (oldalt oldallal);
a másik versenyautót hátulról támadni,
a jobb helyezés, az elõrejutás érdekében a szabályok betartásával "tolakodni", "lökdösõdni",
az elakadt versenyautót megjavítani, kiszabadítani, visszaborítani, ehhez külsõ segítséget igénybe venni (ez elsõsorban a verseny kisegítõ személyzetének feladata !),

(3) A versenyzõ számára s z i g o r ú a n t i l o s :


-az álló versenyautóba szándékosan belehajtani;
- elõnyszerzés céljából a versenypályát elhagyni;
-lekörözött versenyzõként az elõzõ versenyzõt indokolatlanul, szándékosan akadályozni az elõrehaladásban,
-a védõsávot haladásra felhasználni,
-a versenyautót külsõ segítséggel (ez alól kivétel a másik versenyautó) a célba "betolni"
-vélt vagy valós sérelmeket a pályán, a versenyautót felhasználva megtorolni,
-a sportszerûség szabályaival ellentétesen a versenyzõtárs, a nézõk testi épségét indokolatlan mértékben veszélyeztetni;

(4) A versenyzõ a versenypályán kívül is köteles a verseny szakszemélyzetével, rendezõkkel, nézõkkel és a versenytársakkal szemben sportemberhez méltó magatartást tanúsítani. E kötelezettség vonatkozik a versenyzõt kísérõkre is. Az általuk elkövetett szabályszegések büntetését a versenyzõ köteles viselni.

17.§


A versenyzõnek ill. kísérõje, szerelõje által elkövetett szabálytalanság esetén a vezetõbíró, a mûszaki gépátvevõ és a rendezõ közösen az alábbi büntetéseket szabhatja ki:


enyhébb szabálysértés esetén a versenyzõ az adott futam végén figyelmeztetésben részesül;


súlyosabb szabálysértés esetén a futam végén a vezetõbíró a versenyzõ adott futamban elért eredményét megsemmisítheti, vagy a versenyzõt a további futamokból - addigi eredményeinek megsemmisítése mellett - kizárhatja;


súlyos sportszerûtlen viselkedés esetén a versenyzõt az adott év versenyeirõl kizárhatja.

(2) Az (1) bekezdésben körülírt döntések ellen óvásnak helye nincs.

18.§

Verseny eredménye

(1) A vezetõbíró a futam végét kockás zászló beintésével jelzi (kivétel a 10.§ (1) bek. d./ pontban leírtak). Kockás zászló beintése után minden autó köteles a depóba menni. A kockás zászlót követõen teljesített újabb kör esetén a versenyzõt figyelmeztetni kell. A szabályosan teljesített körök száma és a helyezési sorrend képezi az adott futamban elért eredmény alapját.

(2) Az egy-egy futamban 1-6. helyezést elért versenyzõk az alábbiak szerinti pontokat kapják:

1. helyezett 10 pont
2. helyezett 8 pont
3. helyezett 6 pont
4. helyezett 4 pont
5. helyezett 3 pont
6. helyezett 2 pont

(3) A verseny végeredményének megállapítása úgy történik, hogy a futamonként elért pontszámok összesítésre kerülnek és a legtöbb pontot elért versenyzõ lesz az 1., 2., illetve 3. helyezett. A végeredmény alapján egyszeres helyezési pont jár, ez képezi a bajnokság összesített végeredményének alapját. Az adott bajnoki futamon 1-3. helyezést elért versenyzõ pénzdíjazásban, 1-6- helyezett versenyzõ serleg díjazásban részesül. Pontazonosság esetén a géposztály utolsó futamában elért eredmény dönt. A verseny végeredményét a vezetõbíró állapítja meg.

(4) A bajnoki futamok mellett szuper futamra is sor kerül. E futam indulási sorrendjét a bajnoki futam végeredménye alapján határozza meg a vezetõbíró. A széria, II. és I. géposztály versenyautói fordított sorrendben állhatnak a rajthoz. A szuperfutam 10 körös, díjazása a rendezõ döntésétõl függ.

Egyebek

19.§


A versenyek tisztasága érdekében folyamatosan ellenõrizni kell a motorok teljesítményét a "széria" és a II. géposztályban. Ennek módja, hogy felváltva versenyenként a "széria" géposztály és a II. géposztály 1-3. helyezést elért versenyautóit "köbözéssel" a versenyfutamok után ellenõrizni kell.


Amennyiben az adott versenyautó már legalább két alkalommal ellenõrzésre került és a mûszaki gépátvevõ meggyõzõdik arról, hogy a motort nem változtatták, a további ellenõrzéstõl el lehet tekinteni.


Ha az ellenõrzés során bebizonyosodik, hogy az adott versenyautó nem felel meg a géposztály elõírásainak a bajnokságban addig elért eredményét meg kell semmisíteni. Hasonlóképpen kell dönteni ha a versenyzõ megtagadja az ellenõrzés elvégzését. Az ellenõrzéssel okozott kár, költség kizárólag a versenyzõt terheli függetlenül annak eredményétõl. Ez alól kivétel ha az ellenõrzés szakszerûtlenségével okozott kárt.


A futam befejezése után max. 30 percig a versenyzõ az eredménnyel kapcsolatosan óvást nyújthat be a vezetõbírónak. Az óvás benyújtása az évi versenykiírásban meghatározott díj befizetésével érvényes. Az óvást a vezetõbíró ill. ha a motorteljesítményre vonatkozik a mûszaki gépátvevõ az adott verseny helyszínek bírálja el az érintettek meghallgatásával. Eredményes óvás esetén az óvási díj visszafizetendõ. Az így hozott döntés ellen további fellebbezésre lehetõség nincs.

20.§


Bajnoki futamok összesített pontszámai alapján kell megállapítani a géposztályok bajnokságának éves végeredményét. Amennyiben pontazonosság alakul ki, úgy az összpontszám számít, amennyiben az is azonos akkor az utolsó bajnoki futamban elért helyezést kell figyelembe venni. Amennyiben ezen egyik érintett sem indult úgy azt a legkésõbbi futam eredményét, melyen valamelyik érintett versenyzõ rajthoz ált. A bajnokságokban 1-3. helyezést elért versenyzõk serleg díjazásban részesülnek.


Bajnokság során a géposztály váltás esetén a megszerzett pontok külön-külön kerülnek figyelembe vételre. Egy versenyzõ több géposztályban is szerepelhet.


A versenyévad végén díjazni kell a "legsportszerûbb" és a szuperfutamokon legjobb helyezést elért egy-egy versenyzõt. A sportszerûség megitélése adott verseny rendezõjének, vezetõbírájának és a mûszaki gépátvevõnek a döntésétõl függ.


A bajnokság végeredményét ünnepélyes keretek között kell kihirdetni. Az ünnepi évadzáróra a bajnokságban bajnoki pontot szerzett versenyzõket, hozzátartozóikat és a bajnoki futamokat rendezõket kell meghívni.


A versenyzõ tûrni köteles, hogy az adott verseny rendezõje versenyautójára max. o,5 m2 kiterjedésû reklám feliratot helyezzen el.


A bajnoki futamokon a versenyzõk saját felelõsségükre vesznek részt. Az okozott, vagy keletkezett károk esetén a verseny rendezõivel szemben semminemû kártérítésre igényt nem tarthatnak.

22.§

Záró rendelkezések

Jelen szabályzat 2002. március 1-tõl érvényes. Rendelkezéseit ettõl az idõponttól kell al-kalmazni. A 2002. bajnoki évben kizárólag e szabály szerint épített, átalakított versenyautók vehetnek részt. A korábbi, 1994-ben elfogadott szabályzat hatályát veszti.

Jelen szabályzat rendelkezései módosításig, illetve visszavonásig érvényesek.

Kunfehértó, 2002. január 23.

Készítette: Csupity Zoltán

Lektorok: Kelemen József

Holló István

A bejegyzés trackback címe:

https://kecelring.blog.hu/api/trackback/id/tr384481168

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása